Potencjalne zarobki w tej branży mogą wzbudzić zazdrość wielu przedsiębiorców. Zaletą tego sektora jest też fakt, że liczą się w nim realne umiejętności, nie dyplomy czy certyfikaty, które o niczym nie muszą świadczyć. Jest to też szczególnie dobre rozwiązanie dla osób, które pociąga freelancing. Co decyduje o sukcesie autora stron internetowych?
Gotowość do nieustannej nauki
Nie da się ukryć, że wszystkie aspekty procesu, jakim jest tworzenie stron internetowych, podlegają niezwykle dynamicznym zmianom. Wiedza zdobyta dzisiaj niezwykle szybko może wymagać aktualizacji. Dlatego mniejsze znaczenie ma, jak dobrym wykonawcą autor stron jest na chwilę obecną, a większe – o ile lepszym zamierza stać się w przyszłości.
Klienci oczekują nowinek i najbardziej aktualnych rozwiązań. Są przecież przedsiębiorcami, którym nie uśmiecha się zostanie w tyle za konkurencją. Dlatego w tworzeniu stron internetowych jedną z istotniejszych rzeczy jest nastawienie na ciągłe dokształcanie się, poszukiwanie nowych możliwości i innowacyjne eksperymenty.
Kontakt z klientem na poziomie
Praca, w której ogląda się głównie ekran własnego komputera, to ciągle praca, gdzie pojawiają się różne formy komunikacji interpersonalnej. Bardzo ważne jest zatem, by osoba ją wykonująca opanowała w stopniu wystarczającym tzw. umiejętności miękkie, które pozwalają na korzystną dla obu stron współpracę z innymi ludźmi. Tworzenie stron internetowych to proces ciągle niejasny dla wielu klientów. Mimo to reagowanie szyderstwem czy ironią na ich pytania, które wydają się naiwne, to bardzo nieprofesjonalne działanie, które doprowadzi do utraty zleceń.
Usługodawca winien jest klientowi szacunek i uczciwość, ale nie znaczy to, że nie ma prawa do tego samego z jego strony. Ważne, by klient wiedział od początku, jaki zakres ma usługa tworzenia stron internetowych, którą zamawia. Niekiedy okazuje się, że powodem jego niezadowolenia staje się odmowa wykonania dwudziestej poprawki, która nie była ujęta w umowie. W takiej sytuacji autor strony skorzysta raczej na poświęceniu cennego czasu klientom, którzy nie próbują nadużyć jego zaangażowania w wykonywaną pracę
Umiejętność zarządzania czasem
Dotyczy to nie tylko programistów, grafików czy pozycjonerów, ale w mniejszym lub większym stopniu – każdej osoby pracującej w tak zwanym wolnym zawodzie lub na nieregularne zlecenia. Strona internetowa w najprostszej wersji może powstać bardzo szybko. Nie oznacza to jednak, że warto ryzykować nadszarpnięcie zaufania klienta przez czekanie z pracą niemal do ostatniej chwili.
Każdy wykonawca powinien nauczyć się przewidywać, ile dokładnie spędzi przy danej pracy, i zacząć panować nad swoim czasem w zorganizowany sposób. Posiadanie elastycznych i ciekawych zleceń to oczywiście podstawa, ale nie zastąpi zdrowia nadszarpniętego w wyniku zarywania nocy, by zdążyć z ukończeniem projektu. Efektywne strategie zarządzania każdym dniem pracy bardzo szybko zaczną przynosić owoce.
Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio